Социални Мрежи

7 Научнообосновани ползи за здравето от приема на селен

14 април 2020
7 Научнообосновани ползи за здравето от приема на селен

Въпреки че може би никога не сте чували за селен, това невероятно хранително вещество е жизненоважно за вашето здраве.

Селенът е основен минерал, което означава, че той трябва да бъде получен чрез вашата диета.

Той е необходим само в малки количества, но играе основна роля във важни процеси в тялото ви, включително метаболизма и функцията на щитовидната жлеза.

Тази статия очертава 7 ползи за ползите от приема на селен, всички подкрепени от науката.

 

1. Действа като мощен антиоксидант

 

Антиоксидантите са съединения в храните, които предотвратяват увреждането на клетките, причинено от свободните радикали.

Свободните радикали са нормални странични продукти на процеси като метаболизъм, които се образуват в тялото ви ежедневно.

Свободните радикали са от съществено значение за вашето здраве. Те изпълняват важни функции, включително защита на тялото ви от болести.

Обаче неща като тютюнопушене, употреба на алкохол и стрес могат да причинят излишък от свободни радикали. Това води до оксидативен стрес, който уврежда здравите клетки.

Оксидативният стрес е свързан с хронични състояния като сърдечни заболявания, болестта на Алцхаймер и рак, както и преждевременното стареене и риска от инсулт.

 

2. Може да намали риска от някои видове рак


В допълнение към намаляването на оксидативния стрес, селенът може да помогне за намаляване на риска от някои видове рак.

Това се дължи на способността на селена да намалява увреждането на ДНК и оксидативния стрес, да засилва имунната си система и да унищожава раковите клетки.

Преглед на 69 проучвания, включващи над 350 000 души, установява, че наличието на високо кръвно ниво на селен е свързано с по-нисък риск от някои видове рак, включително рак на гърдата, белите дробове, дебелото черво и простатата.

Добавянето на селен към диетата, може да намали страничните ефекти при хора, подложени на лъчева терапия.

Например, едно проучване установи, че оралните добавки на селен подобряват общото качество на живота и намаляват диарията, предизвикана от радиация при жени с рак на шийката на матката.

 

3. Може да предпазва от сърдечни заболявания


Диета, богата на селен, може да ви помогне да запазите сърцето си здраво, тъй като ниските нива на селен са свързани с повишен риск от сърдечни заболявания.

В анализ на 25 наблюдателни проучвания, 50% увеличение на нивата на селен в кръвта се свързва с 24% намаляване на риска от сърдечни заболявания.

Селенът може също да понижи маркерите на възпалението в тялото ви⁠ - един от основните рискови фактори за сърдечни заболявания.

Например, преглед на 16 контролирани проучвания, включващи над 433 000 души със сърдечно заболяване, показа, че приемането на селенови добавки намалява нивата на възпалителния маркер С-реактивен протеин (CRP).

Освен това, той повишава нивата на глутатион пероксидаза, мощен антиоксидант.

Това показва, че селенът може да помогне за намаляване на риска от сърдечни заболявания чрез намаляване на възпалението и оксидативния стрес в тялото ви. Оксидативният стрес и възпалението са свързани с атеросклероза или натрупване на плака в артериите.

Атеросклерозата може да доведе до опасни здравословни проблеми като инсулти, сърдечни пристъпи и сърдечни заболявания.

 

4. Помага за предотвратяване на умствената умора


Болестта на Алцхаймер е пагубно състояние, което причинява загуба на паметта и се отразява негативно на мисленето и поведението. Това е шестата водеща причина за смърт в Съединените щати.

Броят на хората с болестта на Алцхаймер нараства. По този начин намирането на начини за предотвратяване на това дегенеративно заболяване е наложително.

Счита се, че оксидативният стрес участва както в появата, така и в прогресирането на неврологични заболявания като болестта на Паркинсон, множествена склероза и болестта на Алцхаймер.

Няколко проучвания показват, че пациентите с болестта на Алцхаймер имат по-ниски нива на селен в кръвта.

 

5. Има значение за здравето на щитовидната жлеза


Селенът е важен за правилното функциониране на щитовидната ви жлеза. Всъщност тъканта на щитовидната жлеза съдържа по-голямо количество селен в сравнение с всеки друг орган в човешкото тяло.

Този мощен минерал помага за защита на щитовидната жлеза срещу оксидативно увреждане и играе съществена роля в производството на тиреоидни хормони.

Здравата щитовидна жлеза е важна, тъй като тя регулира метаболизма ви и контролира растежа и развитието.

Дефицитът на селен е свързан със състояния на щитовидната жлеза като тиреоидит на Хашимото, вид хипотиреоидизъм, при който имунната система атакува щитовидната жлеза.

Наблюдателно проучване, включващо над 6000 души, установи, че ниските серумни нива на селен са свързани с повишен риск от автоимунен тиреоидит и хипотиреоидизъм.

Освен това някои проучвания показват, че добавките на селен могат да бъдат от полза за хората с болест на Хашимото.

Едно преразглеждане заключи, че приемането на добавки със селен ежедневно в продължение на три месеца води до по-ниски антитела на щитовидната жлеза. Това също доведе до подобряване на настроението и общото благополучие при хората с болест на Хашимото.

Необходими са обаче още изследвания, преди да се препоръчат добавки със селен за тези с болест на Хашимото.

 

6. Подсилва имунната ви система


Имунната ви система поддържа здравето на тялото ви, като идентифицира и се бори с потенциалните заплахи. Те включват бактерии, вируси и паразити.

Селенът играе важна роля за здравето на вашата имунна система. Този антиоксидант помага за намаляване на оксидативния стрес в тялото ви, което намалява възпалението и повишава имунитета.

Проучванията показват, че повишените нива на селен в кръвта са свързани с засилен имунен отговор.

От друга страна, показано е, че дефицитът уврежда функциите на имунните клетки и може да доведе до по-бавен имунен отговор.

Проучванията също така свързват дефицита с повишен риск от смърт и прогресия на заболяването при хора с ХИВ, докато доказано е, че добавките водят до по-малко хоспитализации и подобряване на симптомите при тези пациенти.

Освен това добавките със селен могат да помогнат за укрепване на имунната система при хора с грип, туберкулоза и хепатит С.

 

7. Може да помогне за намаляване на симптомите на астма


Астмата е хронично заболяване, което засяга дихателните пътища, които пренасят въздух във и извън белите дробове.

Тези дихателни пътища се възпаляват и започват да се стесняват, причинявайки симптоми като хрипове, задух, стягане в гърдите и кашлица.

Астмата е свързана с повишени нива на оксидативен стрес и възпаление в организма.

Поради способността на селена да намалява възпалението, някои изследвания предполагат, че този минерал може да помогне за намаляване на симптомите, свързани с астма.

Изследванията сочат, че хората, които имат астма, имат по-ниски нива на селен в кръвта.

Всъщност едно проучване показва, че астматичните пациенти с по-високи нива на селен в кръвта имат по-добра белодробна функция от тези с по-ниски нива.

Добавките от селен също могат да помогнат за намаляване на симптомите, свързани с астма.

Например, едно проучване установи, че даването на хора с астма 200 mcg селен на ден намалява употребата на кортикостероидните лекарства, използвани за контрол на техните симптоми.

Изследванията в тази област обаче са противоречиви и са необходими по-големи проучвания, за да се разбере напълно ролята на селена в развитието и лечението на астма.

 

Селенът е мощен минерал, който е от съществено значение за правилното функциониране на тялото ви.

Той играе критична роля в метаболизма и функцията на щитовидната жлеза и помага да защитите тялото си от увреждане, причинено от оксидативен стрес.

Нещо повече, селенът може да ви помогне да засилите имунната си система, да забавите умствения спад, свързан с възрастта, и дори да намалите риска от сърдечни заболявания.

Сподели: