Социални Мрежи
Каталог

Как и кога е най-добре да се приема CoQ10 - експертите отговарят

20 януари 2022
Как и кога е най-добре да се приема CoQ10 - експертите отговарят
С толкова много добавки, от които може да избирате, е лесно да се фокусирате върху това кои хранителни вещества могат най-добре да поддържат тялото ви и да запълнят пропуските във вашата диета. Но понякога, когато приемате споменатите хранителни вещества и биоактивните вещества са също толкова важни. Такъв е случаят с коензим Q10 (CoQ10).
 
Ако в момента приемате добавката (или мислите да я опитате), може да се чудите кога трябва да приемате CoQ10: сутрин или вечер. Ето какво препоръчват експертите, плюс съвети за намиране на точния времеви интервал за вас.
 
Какво е CoQ10 и какви са ползите от него?
 
CoQ10, наричан още убихинол (биоактивната форма) или убихинон, е мастноразтворим коензим, който се намира във всяка клетка в тялото ви. CoQ10 се намира в митохондриите на тези клетки и основната му задача е да подпомага превръщането на хранителните вещества от храната в аденозин трифосфат (АТФ), известен още като нашата клетъчна енергийна валута. CoQ10 също е ключов регулатор на клетъчната автофагия (почистване) и подмладяване.
 
Вашето тяло естествено произвежда CoQ10, но нивата ви намаляват с напредване на възрастта; това всъщност може да допринесе за развитието на хронични състояния с възрастта. Заедно с добавките, можете също да консумирате CoQ10 от храната която приемате, като всички меса (но особено от мазна риба), ядки, семена и някои зеленчуци като броколи.
 
CoQ10 също е основен антиоксидант в цялото тяло, което означава, че насочва и неутрализира свободните радикали, известни още като вредни молекули, които са нормални странични продукти от клетъчните дейности и метаболизма, или чрез излагане на източници като провъзпалителни диети, UV радиация (фотостареене), замърсяване на въздуха , пушене на цигари и пестициди. CoQ10 може дори да помогне за регенерирането на други антиоксиданти, като витамин Е и витамин С. Доста готино, нали?
 
Благодарение на тези многофункционални способности, областите за здравна подкрепа от добавката CoQ10 са в изобилие.
 
Неутрализира оксидативния стрес 
 
Може би най-впечатляващото е, че може да се бори с оксидативния стрес, който оказва влияние върху тялото. Оксидативният стрес е това, което се случва, когато клетките в тялото ви се справят с твърде много свободни радикали. За продължителен период от време това ускорява процеса на стареене.
 

Клетъчна енергия и митохондриална подкрепа
 
CoQ10 се използва за подпомагане на енергията, според Кейси Кели, доктор по медицина, ABoIM, основател и медицински директор на Case Integrative Health. Това се дължи на жизненоважната роля на този основен коензим в митохондриалното здраве и клетъчната биоенергетика ( т.е. произвежда АТФ от храна). Илен Рухой, доктор по медицина, интегративен невролог, казва, че CoQ10 е в основата на здравето на митохондриите, защото „коензим Q10 носи електроните, които са необходими, за да накара сложната верига от ензими да работи.“
 

Поддържа кожа здрава
 
Благодарение на мощните си антиоксидантни свойства, CoQ10 е биоактивна съставка, която може да помогне за поддържане на кожата и намаляване на признаците на стареене. Оксидативният стрес е огромен двигател на преждевременното стареене, а фотостареенето (от излагане на слънце) е истинско - времеви пример за това. „Защитните антиоксидантни ефекти на CoQ10 са демонстрирани в човешки кератиноцити и фибробласти, основни типове клетки, които са от съществено значение за здравето на кожата“, обяснява Ашли Джордан Ферира, д-р, RDN, директор на научните въпроси на mbg. „Освен това е клинично доказано, че добавките с CoQ10 подобряват еластичността и гладкостта на кожата, като същевременно намаляват бръчките и фините линии.“
 

Кога е най-доброто време за прием на CoQ10, сутрин или вечер?


Понастоящем няма публикувани изследвания, посочващи точното време, в което трябва да се приема CoQ10 за оптимални ползи. Въпреки това, когато обмислят как тялото обработва и реагира на CoQ10, експертите обикновено препоръчват сутрин.


Ето защо: Както споменахме по-рано, CoQ10 може да има енергизиращ ефект върху някои хора. Това го прави по-подходящ за сутринта, когато имате какво да правите и къде да изразходвате енергия. Приемането му по-рано през деня също може да ви помогне да избегнете нарушаване на съня по-късно, тъй като по-късна доза може да бъде контрапродуктивна за съня при някои хора, отбелязва практикуващият по функционална медицина Биндия Ганди. Това е особено важно да имате предвид, ако вече сте склонни към безпокойство през нощта.


Освен това CoQ10 се приема най-добре с храна. Сутринта предлага удобна възможност да направите точно това, тъй като можете да го вземете със закуска.


Но, разбира се, всеки е различен и има някои сценарии, при които приемането на CoQ10 през нощта може да има повече смисъл. Например, ако CoQ10 не влияе на качеството на съня ви, можете да се разминете с доза преди лягане, казва лекарят натуропат Триша Пингъл, NMD. Или „ако CoQ10 ви причинява разстроен стомах, когато приемате с храна, вземете го в края на деня“, след като приключите с храненето, препоръчва Кели. Страничните ефекти, като стомашно разстройство, са много редки при добавка на CoQ10.


CoQ10 може да взаимодейства с определени лекарства (например лекарства за кръвно налягане, тъй като CoQ10 също може да допринесе за по-нататъшно намаляване на кръвното налягане). В този случай, ако приемате споменатите лекарства сутрин, „може да се наложи да преместите CoQ10 на обяд или вечеря“, отбелязва др. Пингъл.

 

Трябва ли да се приема с други добавки или с храна?
 
Ако вашата уелнес рутина включва B комплекс, приемайте го с CoQ10. Тялото се нуждае от витамини B5 и B6, за да произвежда CoQ10, така че неадекватният прием на тези основни водоразтворими витамини B може да допринесе за лош статус на CoQ10, отбелязва тя.
 
А витамините от група В не са имунизирани срещу липсата на хранителни вещества. Както обяснява Ферира от mbg, „Хората обикновено мислят за витамин B12, когато става въпрос за пропуски в хранителните вещества в семейството на B-витамините, но всъщност почти 10% от възрастните консумират недостатъчно B6 на ден. Това е три пъти по-високо от разпространението на недостатъчна консумация на B12."
 
По-важното е, че приемайте вашия CoQ10 с храна за усвояване от най-висок клас. „Приемайте добавката с храна, особено мазни храни, тъй като е мастноразтворима“, обяснява Кели. "Авокадо, зехтин и кокосово масло, цели яйца, сьомга или ядки са страхотни партньори за CoQ10." Или го вземете със сутрешното си смути по време на закуска. "Не се замисляйте. Повечето здравословни ястия или закуски ще имат малко съдържание на мазнини и това естествено ще подпомогне усвояването на мастноразтворими биоактивни вещества като CoQ10", казва др. Ферира.
 
 
Nutravita предлага CoQ10 формула от 200мг 100% естествено ферментирал и лесно усвоим коензим Q-10 убихинон на капсула. Всяка бутилка е с 30 капсули от 200мг CoEnzyme Q10 за един месец. 
Сподели: