Социални Мрежи

Кверцетин: Ползи. Препоръчителна доза? Нежелани реакци?

4 януари 2022
Кверцетин: Ползи. Препоръчителна доза? Нежелани реакци?

Кверцетинът е пигмент, който се намира в много растения, плодове и зеленчуци. Може да има много ползи за здравето и да помогне за предотвратяване на редица състояния. Хората могат да получат кверцетин чрез балансирана диета или като приемат хранителна добавка. Тази статия описва възможните ползи от кверцетин. Също така ще разгледаме потенциалните странични реакции. Дали има такива и какви биха били. Приятно четене!

 

Какво е кверцетин?

Кверцетинът е флавонол, който е подкатегория флавоноиди. Флавоноидите са специфичен химикал в растенията, наречен фитонутриенти, и имат широк спектър от ползи за здравето. Хората не могат да произвеждат кверцетин в тялото си, но много плодове, зеленчуци и напитки го съдържат. Храните и напитките, които съдържат кверцетин, включват:

 

  • грозде
  • горски плодове
  • череши
  • ябълки
  • цитрусови плодове
  • лук
  • елда
  • броколи
  • къдраво зеле
  • домати
  • червено вино
  • черен чай

 

 

Кверцетин също присъства в билкови лекарства, като гинко билоба и жълт кантарион. Хората също могат да приемат кверцетин като добавка. Кверцетин е един от най-разпространените и добре проучени флавоноиди.

 

9 ползи от прием на кверцетин комплекс

Възможните ползи за здравето от кверцетин включват:

 

1. Кверцетин комплекс се бори със свободните радикали

Кверцетин комплекс има антиоксидантни свойства. Антиоксидантите работят за защита на тялото от свободните радикали. Свободните радикали са нестабилни молекули в тялото, които могат да увеличат риска от заболяване и да ускорят стареенето. Много различни фактори могат да допринесат за повече свободни радикали, включително:

  • замърсяване
  • цигарен дим
  • радиация
  • химически токсини
  • парникови газове


Научно доказано е, че кверцетин е по-мощен антиоксидант от витамин С, витамин Е или бета каротин.

 

2. Кверцетин комплекс намаля възпалението

Възпалението е естествена реакция на тялото към стрес и наранявания, а приема на кверцетин обикновено помага на тялото да се лекува. Хроничното възпаление може да бъде вредно за тялото и може да допринесе за определени здравословни състояния. Въпреки това, кверцетин може да помогне за намаляне на възпалението.

Едно проучване върху животни установи, че кверцетинът предотвратява както острото, така и хроничното възпаление, в допълнение към показването на антиартритни свойства.

Резултатите от проучвания при хора обаче дават смесени резултати. Докато изследванията на здрави мъже спортисти установиха, че кверцетинът може да намали възпалението, той няма същия ефект при жени с ревматоиден артрит.

 


3. Кверцетин може да намали риска от рак.

Кверцетинът може да съдържа противоракови свойства, които могат да помогнат за предотвратяване на разпространението на ракови клетки и туморния растеж.

 

  • Изследванията показват, че диета с високо съдържание на флавоноиди, като кверцетин, може да помогне за предотвратяване на рак. Плодовете и зеленчуците са пълни с флавоноиди, така че увеличаването на приема на тези храни може да намали риска от много видове рак.

 

  • Доклад от 2015 г. установи, че кверцетин ограничава растежа на раковите клетки на простатата при мишки и плъхове.

 

  • Проучване in vitro от 2018 г. показва, че кверцетинът е обещаващ както при лечението, така и при превенцията на рак на простатата. In vitro означава, че изследователите са извършили експеримента извън живо същество, например в епруветка.

 

Изследователите все още трябва да изследват повече за противораковите свойства на кверцетин при хората и да гарантират, че тялото може да абсорбира ефективно високи дози кверцетин, но истината е, че все повече ще се тества и анализира въздействието на кверцетин в тази насока.

 

4. Предотвратяване на неврологични заболявания

Кверцетинът може да помогне за предотвратяване на невродегенеративни заболявания, като болестта на Алцхаймер или Паркинсон. Оксидативният стрес допринася за развитието на невродегенеративни заболявания. Оксидативният стрес възниква, когато има дисбаланс на свободните радикали в тялото. Антиоксидантните свойства на кверцетина могат да помогнат в борбата със свободните радикали.

 

Изследвания върху плъхове показват, че кверцетинът може да предпази от оксидативен стрес. Той също така показа, че кверцетинът може да предпази от токсичния ефект на някои метали върху нервната система.

 

5. Кверцетин облекчава симптомите на алергии, астма и бронхит

Изследванията показват, че кверцетин може да бъде ефективен антихистамин, тъй като ограничава освобождаването на хистамин от клетките. Тези антиалергични свойства показват, че кверцетинът може да помогне за лечение на бронхит и астма.

 

6. Предотвратяване на бактериални инфекции

Кверцетин има антибактериални свойства, които са ефективни срещу почти всички видове бактерии, особено тези, свързани с:

  • стомаха и червата
  • кожа
  • дихателни
  • уринарна

 

7. Борба с вируси
Кверцетинът, заедно с други флавоноиди, може да помогне в борбата с вируси, като:

  • аденовирус
  • херпес симплекс вирус
  • Японски енцефалит
  • респираторен синцитиален вирус


8. Намалява риска от сърдечни заболявания

Диетата играе съществена роля за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания, като сърдечни заболявания и инсулти. Тъй като плодовете и зеленчуците съдържат флавоноиди, яденето на повече от тях може да намали риска от тези заболявания. Също така приема на кверцетин като хранителна добавка е перфектно допълнение към диетата ви.  Кверцетин може да подобри здравето на клетките на кръвоносните съдове и притока на кръв през артериите при хора със сърдечни заболявания.


9. Понижаване на високото кръвно налягане

Според проучване от 2016 г., от Американската асоциация за сърдечни заболявания и инсулт, приемането на добавки с кверцетин може да бъде ефективен начин за намаляване на кръвното налягане.

Други изследвания показват, че хората с наднормено тегло и приемащи добавка кверцетин от поне 150 милиграма (mg) на ден имат по-ниски нива на вреден холестерол в кръвта си, както и намалено систолно кръвно налягане, което измерва налягането в кръвоносните съдове по време на удар на сърцето.


Дозиране. Каква е препоръчителната доза кверцетин?

 

Хората могат да си набавят кверцетин чрез диетата си, като ядат различни плодове и зеленчуци всеки ден.

Лукът има най-високо ниво на кверцетин в сравнение с други тествани продукти, съдържа приблизително 300 mg на килограм.

Ако хората приемат кверцетин като добавка, най-честата доза е 500 mg на ден, но някои хора могат да приемат до 1000 mg на ден.

Добавките могат да включват и други вещества, като бромелаин или витамин С, които могат да помогнат на тялото да абсорбира кверцетин по-ефективно.


Странични ефекти и рискове

Естествените антиоксиданти, намиращи се в плодовете и зеленчуците, могат да бъдат много полезни, когато се консумират като част от балансирана и питателна диета.

Администрацията по храните и лекарствата на САЩ (FDA) класира кверцетин като общо взето безопасно вещество.

Някои хора съобщават за леки странични ефекти, когато приемат високи дози кверцетин, като 1000 mg на ден, в продължителен период.

Страничните ефекти могат да включват:

  • главоболие
  • гадене
  • изтръпване


Кверцетинът може да взаимодейства с някои лекарства, така че хората трябва да попитат своя лекар, преди да приемат добавка.


Резюме

Кверцетинът е флавоноид, който се намира в плодовете и зеленчуците. Той има широк спектър от предимства, които хората могат да получат, като включат разнообразие от плодове и зеленчуци в диетата си или като прием на хранителна добавка.

Въпреки че много проучвания са открили много потенциални ползи от кверцетин, много от тези проучвания са били проучвания върху животни или ин витро.

Необходими са по-нататъшни изследвания върху хора, за да се разберат напълно ползите и страничните ефекти.

Ако хората искат да допълнят диетата си с кверцетин, първо трябва да потърсят съвет от медицински специалист.

Кверцетин се предлага в аптеките, магазините за здравословни храни и онлайн магазини. 

 

Важно: Винаги проучвайте фирмата и марката преди да закупите кверцерин като хранителна добавка. Ние от Ви Би Интернешънъл ООД сме се доверили на една от най-продаваните марки в Обидиненото Кралство, а именно Nutravita Ltd. Фирма с над 15000 хиляди отзиви в Амазон и награди за коректен и лоялен производител на висококачествени хранителни добавки. Може да разгледате Кверцетин комплекс с витамин С на Нутравита, като натиснете върху снимката по-долу.

 

 

Сподели: