Социални Мрежи

Лутеин и зеаксантин: Ползи за очите и зрението

14 април 2020
Лутеин и зеаксантин: Ползи за очите и зрението

Доброто хранене е важно, за да поддържате очите си здрави и да функционират по най-добрия начин през целия си живот. Две много важни хранителни вещества за очите, които могат да намалят риска от макулна дегенерация и катаракта имат имена, с които може да не сте запознати: лутеин и зеаксантин.

Лутеинът и зеаксантинът са два вида каротеноиди, които са жълти до червени пигменти, които се срещат широко в зеленчуците и други растения. Макар че лутеинът се смята за жълт пигмент, във високи концентрации изглежда оранжево-червен.

Варен спанак
Вареният спанак е един от най-добрите естествени хранителни източници на лутеин и зеаксантин.

В природата изглежда, че лутеинът и зеаксантинът абсорбират излишната светлинна енергия, за да предотвратят увреждането на растенията от твърде много слънчева светлина, особено от светлинни лъчи с висока енергия, наречени синя светлина.

Освен че се намират в много зелени листни растения и цветни плодове и зеленчуци, лутеинът и зеаксантинът се намират във високи концентрации в макулата
 
на човешкото око, придавайки на макулата жълтеникав цвят. Всъщност макулата също се нарича "macula lutea" (от латински macula, което означава "петно", и lutea, което означава "жълто").

Последните изследвания откриха трети каротеноид в макулата. Наричан мезо-зеаксантин, този пигмент не се намира в хранителни източници и изглежда се създава в ретината от погълнат лутеин.

Лутеинът и зеаксантинът изглежда имат важен антиоксидант
 функции в тялото. Заедно с други естествени антиоксиданти, включително витамин С, бета-каротин и витамин Е, тези важни пигменти предпазват организма от вредното въздействие на свободните радикали, които са нестабилни молекули, които могат да унищожат клетките и да играят роля при много заболявания.

В допълнение към важните ползи за очите и зрението, лутеинът може да помогне за предпазване от атеросклероза (натрупване на мастни натрупвания в артерии), болестта, която води до повечето сърдечни пристъпи.

 

Ползи за очите на лутеин и зеаксантин


Смята се, че лутеинът, зеаксантинът и мезо-зеаксантинът в макула блокира синята светлина от достигане на основните структури в ретината, като по този начин намалява риска от индуцирано от светлина окислително увреждане, което може да доведе до макулна дегенерация (AMD).

Редица проучвания са установили, че лутеинът и зеаксантинът или помагат за предотвратяване на AMD, или могат да забавят прогресията на болестта:

 

- Изследване, публикувано в Nutrition & Metabolism, установи, че хранителната добавка, съдържаща мезо-зеаксантин, лутеин и зеаксантин, ефективно повишава оптичната плътност на макулния пигмент в очите на по-голямата част от хората. Смята се, че макулният пигмент предлага защита срещу развитието на макулна дегенерация.


- Изследвания, публикувани в American Journal of Epidemiology, Ophthalmology и Archives of Ophthalmology, установяват, че по-високи нива на лутеин и зеаксантин в диетата са свързани с по-ниска честота на AMD.


- Две проучвания, публикувани в Investigative Ophthalmology и Visual Science, установяват, че очите с по-големи нива на макулни пигменти са по-малко вероятно да имат или развиват макулна дегенерация.


- В изследванията, публикувани в Archives of Biochemistry and Biophysics, авторите на изследването стигат до извода, че лутеинът, зеаксантинът и мезо-зеаксантинът филтрират светлината с къси вълни и предотвратяват или намаляват образуването на свободни радикали в ретиналния пигментен епители хороидеята, Те също така предполагат, че смес от тези каротеноиди е по-ефективна от всеки един от отделните каротеноиди в една и съща обща концентрация.


- В проучване, публикувано в списание Optometry, участниците с ранно AMD, които консумирали 8 mg дневно зеаксантин в продължение на една година, подобряват нощното шофиране, а зрителната им острота подобрява средно 1,5 линии на очна карта.

 

Лутеин и зеаксантин храни.

Поради очевидните ползи за очите и сърдечно-съдовата система на лутеин и зеаксантин, много хранителни компании са добавили тези каротеноиди към своите множество витаминни формули. Други са въвели специални витамини за очи, които са предимно лутеин и зеаксантин.

Понастоящем няма препоръчителен хранителен режим (RDA) или препоръчителен дневен прием (RDI) за лутеин или зеаксантин, но някои експерти казват, че трябва да приемате поне 6 милиграма (mg) лутеин на ден за благоприятни ефекти.

Не е ясно колко дневно са необходими лутеин и зеаксантин за адекватна защита на очите и зрението. Също така, засега не е известно дали добавките имат същия ефект като лутеин и зеаксантин, получени чрез хранителни източници.

Не са известни токсични странични ефекти от приема на твърде много лутеин или зеаксантин. В някои случаи хората, които ядат големи количества моркови или жълти и зелени цитрусови плодове, могат да развият безобидно пожълтяване на кожата, наречено каротенемия. Въпреки че появата на състоянието може да бъде доста тревожна и може да бъде объркана с жълтеница, жълтото обезцветяване изчезва, като намалява консумацията на тези богати на каротеноиди храни. (Каротенемията също може да бъде свързана с прекомерна консумация на хранителни добавки, богати на каротеноиди.)

Сподели: