Социални Мрежи

Всичко, което трябва да знаете за бета каротен

14 април 2020
Всичко, което трябва да знаете за бета каротен

Какво е бета каротин?


Морковите са отличен източник на бета каротен.
Човешкото тяло преобразува бета каротина във витамин А (ретинол) - бета каротенът е предшественик на витамин А. Нуждаем се от витамин А за здрава кожа и лигавици, имунната ни система и добро здраве на очите и зрението.

 

Бета каротинът сам по себе си не е съществено хранително вещество, но витамин А е. Бета каротиновата химическа формула - C40H56 - е открита през 1907 г.

Витамин А може да се набави от храната, която ядем, чрез бета каротин, например, или в добавка. Предимството на диетичния бета каротин е, че тялото преобразува само толкова, колкото му е необходимо.

 

Употреба и ползи от бета каротин


Има редица начини, по които бета каротинът може да бъде от полза за човешкото здраве. По-долу даваме няколко примера:

Бета каротинът е антиоксидант


Бета каротинът, като всички каротеноиди, е антиоксидант. Антиоксидантът е вещество, което инхибира окисляването на други молекули; предпазва организма от свободни радикали.

Свободните радикали увреждат клетките чрез окисляване. В крайна сметка вредата, причинена от свободните радикали, може да причини няколко хронични заболявания.

Няколко проучвания показват, че антиоксидантите чрез диета помагат на имунната система на хората, предпазват от свободни радикали и намаляват риска от развитие на рак и сърдечни заболявания.

Някои проучвания предполагат, че тези, които консумират поне четири ежедневни порции плодове и / или зеленчуци, богати на бета каротин, имат по-малък риск от развитие на рак или сърдечни заболявания.

 

Бета каротинът може да забави когнитивния спад


Мъжете, които приемат бетакаротинови добавки от 15 или повече години, е значително по-малко вероятно да получат когнитивен спад в сравнение с други мъже, съобщават изследователи от Медицинския университет в Харвард в Архив на вътрешната медицина (брой от ноември 2007 г.).

 

Счита се, че оксидативният стрес е ключов фактор за когнитивния спад, обясниха изследователите. Проучванията показват, че антиоксидантните добавки могат да помогнат да се предотврати влошаването на познанието.

Проучването им, включващо 4 052 мъже, сравнява тези на бета каротин средно за 18 години с други, които са получавали плацебо. В краткосрочен план те не откриха разлика в когнитивния спад на риска между двете групи мъже, но в дългосрочен план беше ясно, че добавките с бета каротин имат значителна разлика.

Изследователите подчертават, че е възможно да има и други фактори, които са допринесли за по-бавния спад на когнитивните способности сред мъжете от групата на бета каротин.

 

Бета каротинът поддържа дробовете здрави с напредване на възрастта


BMJ публикува доклад през март 2006 г., който показва, че високите нива на бета каротин в кръвта компенсират някои от уврежданията на белите дробове, причинени от кислород без радикали.

Те измерват FEV1 на 535 участници и измерват нивата им на бета каротин в кръвта. FEV1 измерва колко въздух можете да издишате с едно движение. Те откриха, че тези с високи нива на бета каротин имат много по-бавен спад в мерките на FEV1.

 

Колко бета каротин трябва да приемате?

 


Няма установена препоръчителна дневна добавка за бета каротин. Въпреки това, според указанията за дозиране на клиниката на Майо, е безопасно да се консумират 6–15 милиграма (mg) бета каротин на ден. Това е еквивалентно на 10 000 - 25 000 единици активност на витамин А - около 70 процента от дневните нужди на жените и 55 процента от мъжете. За деца е приемливо 3–6 mg бета каротин дневно (5 000–10 000 единици активност на витамин А или 50–83% от дневните нужди на децата).

Винаги, когато обмисляте добавката, говорете с Вашия лекар за вашите индивидуални нужди и всички рискове. Обсъдете определени лекарства или фактори на начина на живот, които могат да повлияят на дозировката и нуждите.

Сподели: